۲۸ شهریور ۱۳۸۵، ۱۶:۴۸

/ گزارش نشست نقد و بررسي فيلم در باشگاه فيلم تهران /

"رئيس‌جمهور ميرقنبر" يك مستند خلاقانه است

"رئيس‌جمهور ميرقنبر" يك مستند خلاقانه است

نشست نقد و بررسي مستند "رئيس‌جمهور ميرقنبر" به كارگرداني محمد شيرواني شب گذشته با حضور فيلمساز، احمد طالبي‌نژاد، رضا درستكار و جمعي از سينماگران همچون اصغر فرهادي، عليرضا شجاع‌نوري، سروش صحت، محسن عبدالوهاب و علاقمندان در فرهنگسراي هنر برگزار شد.

به گزارش خبرنگار مهر، شيرواني در ابتداي اين جلسه درباره "رئيس جمهور ميرقنبر" گفت: "فيلم هاي ما به دليل اكران نشدن در داخل كشور بيشتر در خارج نمايش داده مي شود و بعضي فكر مي كنند ما از اين وضعيت راضي هستيم، ولي باور كنيد اينطور نيست. من چون شرايط ساخت فيلم بلند را نداشتم "رئيس جمهور ميرقنبر" را ساختم. ابتدا به واسطه يكي از همكاران با ميرقنبر كه گويا در روستاي آنها زندگي مي كرد آشنا شدم و اين موضوع كه او با داشتن 74 سال دانشجو است من را براي ساختن فيلم تحريك كرد."

وي ادامه داد: "من به روستاي اين پيرمرد رفتم كه محلي بين بناب و عجب شير بود. در برخورد اول با وي دريافتم كه براي رفتن جلو دوربين فرد مناسبي نيست. پشت دوربين خوب سخنراني مي كرد، اما نمي توانست جلو دوربين خوب صحبت كند. من دوست داشتم تصاويري با اين فرد بگيرم، ولي به نظرم آمد نمايشي نيست و به اين تيجه رسيدم كه شخص ديگري هم نمي توانم جايگزين او كنم، پس كم كم با ميرقنبر راحت شدم و در نهايت اين فيلم ساخته شد."

در ادامه نشست طالبي نزاد گفت: "فيلم "رئيس جمهور ميرقنبر" فيلم زياد پيچيده اي نيست. سادگي فرم برگرفته از شخصيت ميرقنبر است. اساسا شخصيت ميرقنبر دراماتيك است. اين پديده عجيبي است كه فقط در ايران اتفاق مي افتد. سياست در كشور ما آنقدر عجيب و غريب است كه هر شخصي مي خواهد رئيس جمهود شود. فيلم از وخيم بودن اوضاع سياسي خبر مي دهد و اينكه كار يك مملكت به جايي مي رسد كه هر كسي مي خواهد بر مردم حكومت كند."

وي افزود: "ما مردمي هستيم كه فرهنگ، تاريخ و ادبيات مهم و معروفي در دنيا داريم، ولي كارمان به جايي رسيده كه ميرقنبر مي خواهد بر ما حكومت كند. البته اين موضوع را نبايد فراموش كرد كه ميرقنبر فردي باطينت و پرشور است كه براي رسيدن به هدفش هر كاري مي كند. ولي اين وضعيتي كه او فكر مي كند با ياد گرفتن دو يا سه كلمه سياسي مي تواند رئيس جمهور شود نشان از اين است كه افراد در كشور ما سر جاي خودشان نيستند. به نظر من ايران تنها كشوري است كه مردم درباره سياست، ورزش و سينما صحبت مي كنند و نظر مي دهند."

اين منتقد سينما "رئيس جمهور ميرقنبر" را مستندي خلاقانه دانست و گفت: "كارگردان مي توانست يك گزارش از شخصيت او بدهد، اما فيلمي ساخته كه شخصيت آن كاملا تراژيك درآمده است. من ميرقنبر را دن كيشوت مي دانم و سيف اله دستيار وي را دستيار دن كيشوت. يعني انسان هايي كه در دوران وهم آوري زندگي مي كنند. كاري كه ميرقنبر مي خواهد انجام دهد كاري عبث و بيهوده است. وي با تمام بي صلاحيتي كار خود را آغاز مي كند و به سرنوشت تلخ دچار مي شود."

شيرواني هم درباره فرم خود گفت: "من شايد بعد از اين فيلم مستند نسازم. در مدت زماني كه آنجا بودم به فرم اين فيلم زياد فكر كردم. عده اي در بحث فيلم هاي مستند معتقدند مستند يعني واقعيت كامل و عده اي ديگر معتقدند مستند به شكل واقعي وجود ندارد. من از دسته دوم هستم و فكر مي كنم مستند به شكل صرف وجود ندارد. من خودم در اين كار مستند دخالت هايي كردم. در اين فيلم بستر داستاني، فضا، مردم و خانواده و 95 درصد ديالوگ ها واقعي هستند. ولي من دخالت هايي در اين واقعيت ها انجام دادم."

در ادامه طالبي نژاد درباره سكانس ابتدايي و انتهايي "رئيس جمهور ميرقنبر" افزود: "سكانس اول و آخر اين فيلم گوياست. در سكانس اول ما متوجه مي شويم در دنيايي هستيم كه همه چيز آن سردرگم است و كادر ثابت همان سردرگمي را نشان مي دهد. اين فيلم مرا ياد فيلم "آن شب كه باران آمد" كامران شيردل انداخت. نگاه كارگردان از نگاهي ساده به هنري مي رسد.من اول و پايان اين فيلم را بسيار دوست دارم و در پايان فيلم حضور تك درخت قديمي و ريشه دار بيانگر همه چيز است."

کد خبر 382567

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha